Stor kvalitetsforskjell på nettkatalogene – 1881.no er best i test!

Du tenker kanskje ikke så mye på hvilken katalogaktør du benytter ved søk etter navn, nummer eller adresse. I en fersk undersøkelse gjennomført av TNS Gallup blir det stadfestet at du bør gjøre nettopp dette.

TNS Gallup har nylig gjennomført en omfattende undersøkelse hvor man basert på nummersøk fastnett og mobil samt tekstsøk privat og bedrift har målt de 3 største aktørene innenfor nummeropplysning på nett opp mot hverandre. Mens man på 1881.no har en treffkvalitet på høye 89,3%, har 180.no 79,0% og gulesider.no 77,2%. Oppsiktsvekkende store forskjeller med andre ord.

Riktige svar i prosent

1881 - 89,3%. Gule Sider 1880 - 77,2%. 180.no - 79%

«Det vil være tilnærmet umulig å ha en treffkvalitet særlig høyere enn det 1881.no oppnår i denne undersøkelsen. Dette på grunn av hemmelige/reserverte nummer, skrivefeil m.m. At vi er så langt foran konkurrentene viser at investeringen vi legger i vår database og søkelogikk virkelig bærer frukter».

Dette uttaler en entusiastisk Asgeir Ohr, Administrerende Direktør i Digitale Medier 1881 som står bak søketjenesten 1881.no. Ohr sier imidlertid at dette ikke er noe nytt for selskapet, gjennom interne kvartalsvise sammenlikningsundersøkelser foretatt helt siden 2011 har resultatene alltid vært de samme i form av at 1881.no er et hestehode foran konkurrentene:

Intern kvartalsvis sammenligningsundersøkelse

Grafer

Digitale Medier 1881 har utelukkende et nasjonalt fokus med lokale søk og nummeropplysning som sin kjernevirksomhet. Med over 100.000 daglige oppdateringer i sin database er det klart at treffprosenten stiger sammenliknet med andre aktører i markedet, enten det er nettkataloger eller søkemotorer når man er på jakt etter denne type informasjon. I en verden hvor mange ofte bruker søkemotorer som utgangspunkt for sitt søk, viser undersøkelsen at man kanskje skal være noe mer bevisst på valg av aktør ved typiske nummeropplysningssøk! 1881.no – Best i test – Best i Norge.

Om undersøkelsen

Formålet med undersøkelsen har vært å avdekke ulikheter i oppføringer på tvers av nettkatalogene, og få stadfestet hvilken aktør som har de mest korrekte oppføringene der det er forskjeller. Undersøkelsen måler en kombinasjon av datakvalitet og søkelogikk, og er basert på 600 ulike type søk. Henholdsvis 100 nummersøk fastnett, 200 nummersøk mobil, 150 tekstsøk privat og 150 tekstsøk bedrift. Bakgrunnsmaterialet for søk er hentet fra et tilfeldig utvalg reelle søk foretatt på 1881.no 24. mars 2015 uten å ta hensyn til treffene. Digitale Medier 1881 AS har vært oppdragsgiver for undersøkelsen. TNS Gallup konkluderer med at 1881.no er signifikant bedre enn sine konkurrenter og dermed «best i test».

Kontaktpersoner

Se pressemelding 26.05.15


Digitale Medier 1881 AS er en del av Amedia-konsernet og er ansvarlig for alle de annonsørfinansierte løsningene under merkevaren 1881. Totalt sett ligger trafikken på ca. 1,3 millioner unike brukere hver eneste uke fordelt på 1881.no og «apper», og er med dette en av Norges største nettkataloger. 1881.no har ved flere anledninger vunnet pris for beste nettkatalog i Europa og bestreber seg på å levere gode produkter på alle plattformer. Selskapet hadde i 2013 driftsinntekter på over 200 millioner kroner og et resultat før skatt på ca. 43 millioner kroner.

TNS Gallup er Norges største aktør innen markedsanalyse og rådgivning. TNS Gallup er en del av TNS som globalt har virksomhet i 80 ulike land. TNS Gallups viktigste mål er å hjelpe sine kunder til å vokse. TNS Gallup hjelper kundene med å forstå hvilken vei til vekst som gir størst potensial, hvilke utfordringer en vil møte og hvordan potensialet best kan utnyttes. TNS Gallup bidrar også overfor de av kundene som fokuserer sterkere på kvalitetsmessig vekst: dekke publikums behov på en mer effektiv måte og skape bedre brukeropplevelser. Uavhengig av kundenes ambisjoner, vil rådgivningen bygge på innsikt oppnådd gjennom analyse av relevante markedsdata. Mer informasjon finnes på www.tns-gallup.no.